Söka tillflykt hos Allah från Shaytaan

Shaytaan är vår fiende, och en del av hans fiendeskap är att han viskar antydande tankar (waswaas) till den dyrkande, för att ta bort hans khushoó och förvilla honom under hans bön

Waswaas är ett problem som drabbar alla som vänder sig till Allah i dhikr [ihågkommande] och andra typer av dyrkan; det är oundvikligt, men man måste vara stark, ha tålamod, och envisas med att minnas Allah (dhikr) eller med att be, och inte ge upp. Om man håller sig till det kommer och fortsätter kommer shaytaans planer att förstöras.

 

"... Djävulens list är [enbart] svaghet.” (al-Nisaa ́4:76)

 

Varje gång tjänaren vill vända sina tankar till Allah, vandrar snart hans tankar någon annanstans. Shaytaan är som en bandit som ligger i bakhåll: varje gång tjänaren vill resa till Allah, är Shaytaan snart där för att avbryta hans resa. På grund av detta, sades det till en av al-salaf:

 "Judar och kristna säger att de inte har något problem med waswaas.

" Han sa, "De talar sanning, för vad skulle Shaytaan vilja med ett hus som är i ruiner?"(Majma ́al- Fataawa, 22/608)

 

Detta är en bra liknelse:

Det är som att det finns tre hus: Kungens hus, fyllt av skatter ochbesparingar, tjänarens hus, som endast innehåller hans skatter och besparingar och ett alldelestomt hus. Om en tjuv kommer för att stjäla från ett av de tre husen, vilket kommer han att välja?(al-Waabil al-Sayib,s.43)

 

När tjänaren ställer sig för att be, blir Shaytaan avundsjuk, eftersom tjänaren står i den bästa positionen, den som är närmast Allah, och som är mest retsam och smärtsam för Shaytaan. Så det första han försöker göra är att förhindra honom från att börja be överhuvudtaget, sedan fortsätter han att locka honom och få honom att glömma, med sin"[lockande] röst och hjälptrupper...” (al-Isra ́17:64), tills tjänaren ser på bönen som något mindre viktigt.

 

Så han börjar försumma den, och till slut ger han upp den helt. Om Shaytaan misslyckas med att uppnå detta, och tjänaren ignorerar honom och börjar be, kommer Allahs fiende försöka att distrahera honom. Shaytan kommer att påminna honom om saker som han glömt eller inte tänkt på innan han började be. Något som varit helt bortglömt blir plötsligt ihågkommet under bönen.

 

Allt för att distrahera den som ber och ta honom bort ifrån Allah, så att hjärtat inte längre är en del av bönen. På så vis går han miste om hedern och belöningen i att Allah vänder sig mot tjänaren, vilket bara uppnås av den vars hjärta verkligen är med i bönen. Så han avslutar bönen utan att vara i bättre skick än tidigare. Hans synder har inte blivit färre på grund av bönen, eftersom synder bara blir förlåtna om bönen gjorts ordentligt, med fullkomlig khushoo’. När tjänaren står framför Allah med kropp och själ." (Al-Waabil al-Sayib,s. 36)

 

Profeten (saas) lärde oss följande metoder för att bekämpa Shaytaans list och bli av med hans waswaas: Abu ́l-’Aas (raa) sa, "O Allahs Budbärare, Shaytaan stör mig när jag ber, och jag blir förvirrad i min recitation." Profeten (saas) svarade, "Detta är en shaytaan vars namn är Khanzab. Om du känner av hans närvaro, sök tillflykt hos Allah från honom, och spotta (torr spottning) till vänster tre gånger." Abu ́l-’Aas sa: "Jag gjorde det och Allah tog bort honom från mig."(Muslim, nr. 2203)

Profeten (saas) berättade även för oss om ytterligare ett av Shaytaans trick och hur man ska handskas med det. Han sa, "När någon av er ställer sig för att be, kommer Shaytaan att försöka förvirra honom- dvs. rör till i hans bön och skapar tvivel i hans tankar – så att han inte vet hur många [rak'ah] han har bett. Om det händer någon av er, ska han göra två sujood när han sitter ned."(al-Bukhari, Kitaab al-Sahw, Baab al-Sahw fi ́l-Fard wa ́l-Tatawwu ́)

Ytterligare ett av Shaytaans trick finns beskrivet så som följer.Profeten (saas) sa: "Om någon av er ber och känner att något rör sig i den bakre delen (pruttat), och är osäker på om han har brutit sin wudu eller inte, då ska han inte avsluta bönen förrän han hör ett ljud eller känner lukt."Sannerligen, hans trick kan verka mycket konstiga, som följande hadith klargör. Ibn Abbas rapporterade att Profeten (saas) blev tillfrågad om en man som misstänkte att han brutit sin wudu fastän han inte gjort det. Profeten (saas) sa: "Shaytaan kan komma till någon av er under bönen och öppna "baken" och få honom att tro att han har brutit sin wudu fastän han inte har det. Så om det händer någon av er, låt honom då inte av bryta sin bön förrän han hör ljudet med sina öron eller känner lukten från det med sin näsa."(al-Tabaraani i al-Kabeer, nr.11556, del 11, s. 222. Han sa i Majma -al-Zawaa’id, 1/242:dess män är männen av Saheeh)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0