Baktal/ Facebook krig!

Så här om dagen var det en person på facebook som la ut en status om en viss sida som hjälper att svara på islamiska frågor, där de skrev en "varning" för sidan, då jag har hört samma varning flera gånger förut så skrev jag en komentar om att jag hade hört samma och att jag inte litar på sidan samt att jag personligen inte gillar den.
 
då detta var sent på kvällen så skrev jag kommentaren gick och la mej och sov gott, när jag sedan vaknade och öppnade min fb på förmiddagen var min fb bombad med notiser och jag blev helt chokad!
 
det hade kommit mer folk och började skriva massa skit rent ut sagt och på något sätt hade ägaren av sidan hittat komentaren och börja skriva motargument och skicka mej medelande på FB där han skrev "Assalamu alaykum. Tack för dina goda gärningar, du sitter och talar illa om muslimer och sprider rykten. Det visar ditt usla beteende."
han hade nämt mig i en kommentar där han skrev:
 
"Vi rundar av här, inga fler kommentarer behövs. Jag tackar "(Mitt namn samt några till)"och alla andra inblandade för deras goda gärningar. Assalamu alaykum."
 
Jag fick snabbt en stor klump i magen och mådde jättedåligt, vad jag sa och hur jag sa det var mycket otrevligt och vilken fakta hade jag? jo rykten!! inget annat!
 
Det här med baktal och rykten har gått runt i mitt huvud nu ända sedan dess, även om systrar och bröder menar gott kan det ändåså bli så fel, en säger något smått till någon och när den säger till nästa så är det 500 gånger större och till sist så e det nån som ljuger om att deras fru e ho*a.
 
När jag var i kommentaren var det bara jag och en till och allt var civilt och bra men när jag vaknar så har de mest fula skrivits om en godhjärtad människa! jag skämmdes för de mina medmänniskor och vad mina SYSTRAR OCH BRÖDRER SKREV!!! De bara skrev lögn efter lögn och hat mot en person, är det verkligen schysst? 10 mot 1?
 

Så fort jag såg vad som hände så skrev jag förlåt till denna mannen och sedan gav jag en kommentar till att jag ville inget att göra med sånt skit!
 
ska vi inte älska varandra? är vi inte alla en ummah?
 
Baktalan är ju inte äns acceptabelt i Islam i våran vackra religion.
 
Allah säger i Koranen: Troende! Undvik i möjligaste mån att göra lösa antaganden [och förmoda det ena och det andra om varandra]; det kan ligga synd i sådana antaganden. Och spionera inte på varandra och tala inte illa om andra bakom deras rygg. [Eller] skulle någon av er vilja äta sin döde broders kött? Nej, den [tanken] skulle ni finna vämjelig! Och frukta Allah! I Sin barmhärtighet går Allah den ångerfulle till mötes! [Quran 49:12]
 
Vad hade Profeten Mohammed (PBUH) sagt?
 
Profeten Muhammad  frågade en gång: "Vet ni vad baktaleri är?" Hans följeslagare  svarade: "Allah och Hans Budbärare vet bäst." Han sade då: "Det är att säga något om din broder som han skulle ogilla." Någon frågade: "Men tänk om det som sägs är sant?" Profeten svarade: "Om det du säger om honom är sant, så har du baktalat honom, men om det inte är sant, så har du förtalat honom." [Muslim]
 

 
Jag hade sedan ett långt samtal med mannen som äger sidan och då slog det mig, jag pratade inte om någon sida utan om en person med känslor! en som har svårt att sova på nätterna då folk skriver så mycket som han inte kan svara på och för att folk hotar han! Hur hade jag kännt mej om det hade hänt mej?, inte bra skulle jag säga!
 
Och hur kom jag till islam från första början? Jo för att jag lyssnade inte på alla andra och för att jag ville veta fakta!
 
Så kom ihåg det mina systrar och bröder att tänk 2 gånger innan du säger nått, vad är din källa och hur skulle den personen mått om han/hon skulle fått reda på det du sa.
 
 
 
såååå ja det var det jag har tänkt på nu ett tag, hoppas ni alla (alla 2 ut av er :P ) hängde med i mitt tankeflöde


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0