Wara Enab från svärmor <3

Här är mitt bästa recept på Vinbladsdolmar, dom är ju så otroligt goda!
Jag själv tycker icke om wara enab med grönsaker i utan i mina ska de vara kött och ris!
Ett recept jag har stulit från min svärmor såklart!
 
Recept till ca 4 pers:

500g vinblad
3st citroner
ca 3dl rundkornigt ris (grötris)
ca 200g malet kött
2 skedar olja
salt, sjukryddor, kanel (ganska mycket)

tvätta riset och blötlägg det i ca 30 min

efter det mixa allt tillsammans (utan citronerna) med riset och låt stå yttligare i minst 30 min

under tiden skölj av vinbladen och förväll dem, koka upp vatten lägg ner låt koka tills de ändrar färg (ca 2min) ta upp dem och lägg i kallt vatten

rulla dem, med bladens vener uppåt, om bladen är stora så tryck ut början av venerna (då det är grova och hårda) och ta bort stammen (om de behövs mer förklaring bara googla på vinblad så kommer de upp bilder)

Lägg i botten av en STOR kastrull de trasiga vinbladen som blev över och sedan ett lager med skivad potatis (eller tomat) och sedan lägg i vinbladen i tills de täcker botten, varva sedan med mer potatis och mer vinblad (det sista lagret ska vara vinblad)

fyll sedan upp till kanten av vinbladen med vatten och lägg på en tallrik över som trycker ner dem, koka på LÅG värme i ca 2-3 h när ca hälften av tiden gått lägg ner juicen av ca 3 citroner (beroende om hur surt du vill ha kan du lägga i mer, smaka av och se) om vattnet försvinner så häll bara på mer, vinbladen ska vara täckta med vatten hela tiden.
 


provsmaka vinbladen vid slutet så du ej överkokar dem och när allt är klart häll av vattnet och lägg upp på ett fint fat och låt de svalna en stund innan ni äter (ska hällst va ljumna)

(vänd kastrullen uppochner på tallriken så går det bäst)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0