Alkohol=Roligt?

"Svensk alkoholkultur. Vara nykter på veckodagarna för att sedan köra järnet på helgerna. Blackouts, one night stands, dricka tills man inte känner mer.

Ungdomar idag dricker alldeles för mycket gift, och oftast förstår de inte varför. Jag har också varit en sådan tjej som älskat sprit och definitivt vad det gör med mig.
Ett rus som inte liknar något annat.
Skjut upp problemen, försvinna in i dimman. Bye byyyyye…

Nu går vi några år framåt med samma alkoholvanor. Hur många 30-åringar ser vi idag som i princip är smygalkisar?
En hel del, vin till maten, öl till maten, en drink för att kunna sova. Idiotiskt. Det är en hobby att festa nuförtiden.
Ett intresse att dricka gift ( ja, för det är det ) och ha roligt. Det är socialt accepterat att bli full och skämma ut sig. För, man var ju full."


Detta var ett inlägg ifrån Hanna Widerstedt (http://www.widerstedt.com/)

Jag har följt henne ett tag nu och just detta inlägget slog mig.

Jag tycker att alkohol är bland det värsta som finns vad det gäller vardagen, jag hade en mormor som drack fram till dödsbädden flitigt och en mor som tycker det är ok att dricka starköl till maten. När jag jobbade inom hemtjänst stötte jag på en man som var över 90 år gammal och låg på sin dödsbädd och ALLT han tänkte på var ÖL, inte mat, inte medicin, inte hygien utan öl han ville bara ha alkohol och det värsta var att han var INTE alkolist utan en typisk svensk man som drack en öl till maten varje dag i större delar av sitt liv.

Har verkligen sverige blivit ett sådant land där den enda gången det är accepterat att vara öppen, trevlig och sälskaplig är när man är full? andra gånger man är det så ses man som udda.. det är rent av sorglit

när jag är med mina släktingar som dricker flitigt på jul,nyår och midsommar och beter sig som galningar så brukar jag ofta få kommentaren "är du säker du inte är full du beter dig som att du har druckit mest av alla!"
Jag kan lova dig jag har inte druckit en droppe, bara för att jag är öppen, trevlig och skämtar flitigt betyder det att jag måste vara full? varför får jag inte lov att vara det när jag är nykter och bara är mig?


Man hör ofta att den blyga personen där i hörnet hon är en galning när hon får en öl, men varför måste det vara så? kan du inte vara en galning ändå! hade inte livet varit roligare då, jo jag tror det.

Om jag blir gammal vill jag komma ihåg mitt liv som roligt, underhållande, svårt, koplicerat och allt där imellan. jag vill inte komma ihåg "den gången jag var så full så jag..." eller värre minnesluckor så att jag inte kommer ihåg något alls.

 

I Sverige räknar man med att omkring 300 000 människor är beroende av alkohol. 5000-7000 dödsfall/år beror på alkohol och kostnaderna för samhället pga. alkoholen beräknas till över 100 miljarder kronor/år. En mängd sjukdomar orsakas av alkohol som tex. högt blodtryck, skrumplever, cancer i matstrupe, svalg och lever, skador på nervsystemet med bla försämrat minne, dålig balans och kramper, psykiska symtom som ångest, depression och självmord osv. Skador i trafiken beror ofta på alkohol och misshandel är vanligt i familjer där någon är alkoholist. De negativa effekterna av alkohol är många och ändå dricker människor. Varför?

Jag är så glad Alhamdulillah att jag är muslim och slipper ta itu med dessa problem att Allah förbjöd detta till oss är för vårat eget bästa och om du ser hur alkohol påverkar folk så kan man inget mer säga än ALLAHU AKBAR.


 

 


Kommentarer
Sarah

MASHALLAH! well said!

2013-11-09 @ 23:08:00
URL: http://www.striveforjannah.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0